Üsküdar Üniversitesi Kurucu Rektörü, Psikiyatrist Prof. Dr. Nevzat Tarhan, vesvese konusunu kıymetlendirdi.
Vesvese nedir?
Prof. Dr. Nevzat Tarhan, vesvesenin halk ortasında yaygın olarak kullanıldığını, Arapça kökenli olan bu sözün ekseriyetle dini bir mana taşıdığını lakin psikolojiyle de kesişen birçok ortak istikameti bulunduğunu tabir ederek, “Vesvese, halk ortasında şeytandan gelen kelamlar yahut içe doğuş manasında kullanılırken, buna karşılık, Rahman’dan (Allah’tan) ya da meleklerden gelen kanılar ise ilham olarak isimlendirilmiş.” dedi.
“Bir maddeyi manalı kılan nedir?” sorusu değerli bir kavram
Psikolojide “Bir maddeyi manalı kılan nedir?” sorusu değerli bir kavram olduğunu, bir objeyi manalı kılanın şey, yalnızca fizikî özellikleri olmadığını lisana getiren Prof. Dr. Tarhan, “Bir kalemi pahalı kılan süsü, rengi yahut kalitesi değil, asıl fonksiyonu olan yazma işlevidir. Yani, bir objenin asıl manası, onun fonksiyonel ve manevi boyutunda saklıdır. Aslında maneviyat sözü de manasal ya da anlamsal demektir. Bir unsur, lakin insan açısından manalıdır. İnsan, tabiatı gereği mana arayışı içinde olan bir varlıktır ve bu nedenle husustaki manası da araştırır. Vesvese de bu noktada ortaya çıkar. İnsan, mana arayan bir varlık olduğu için beyni vesvese üretmeye müsaittir. Beynimiz, bu altyapıyla doğar ve daima niyetler üretir.” diye konuştu.
Akıl yürütme ve sezgilerle elde edilen bilgiler zihnimizde vesvese olarak ortaya çıkıyor
Beynin daima niyet ve his ürettiğini kaydeden Prof. Dr. Nevzat Tarhan, “Vesveseleri hakikat tahlil edebilmek için yalnızca görünen manaları değil, görünmeyen manaları da fark edebilmek gerekir. 360 derece düşünmek, sırf yüzeyde görünenlerle yetinmeyip, akıl yürütme ve sezgilerle görünmeyeni de algılamak manasına gelir. Bu türlü durumlarda, akıl yürütme ve sezgilerle elde edilen bilgiler somut olmadığı için yoruma açık hale gelir ve bu da zihnimizde vesvese olarak ortaya çıkar.” formunda konuştu.
Obsesif vesvese, vakitle Obsesif Kompulsif Bozukluk (OKB) haline dönüşebiliyor
Prof. Dr. Nevzat Tarhan, bazen insanın aklına “Elim kirli mi, pak mi?” diye bir his yahut niyet gelebileceğini ve bu noktada beynin ön bölgesinde, frontal kortekste yer alan bir filtrenin devreye girip, paklık ölçütlerini kıymetlendirerek karar verdiğini anlatarak, şöyle devam etti:
“Eğer bu sistem sağlıklı çalışıyorsa, kişi ‘Ben kendimi biliyorum, biraz evvel ellerimi yıkamıştım. Pak, tekrar yıkamama gerek yok’ diyerek yoluna devam eder. Fakat, beyindeki karar düzeneği bozulduğunda, ‘Belki gereğince temizlenmedi, garanti olsun diye bir daha yıkayayım’” fikri devreye girer. Bu durum ilerlediğinde, kişi saatlerce yıkanabilir; hatta birtakım hadiselerde 3 saat boyunca banyo yapmak yahut 8 saat tuvalette kalmak üzere çok durumlar görülebilir. Obsesif vesvese, vakitle Obsesif Kompulsif Bozukluk (OKB) haline dönüşebilir.”
Neden büyüye inanılıyor?
Beyin haritalama metotlarıyla yapılan incelemelerde, OKB hastalarının beyinlerindeki hudut yollarının çok gelişmiş olduğunun görüldüğünü kaydeden Prof. Dr. Tarhan, sözlerini şöyle sürdürdü:
“Normal bir bireyin karar verme düzenekleri patika yollar üzereyken, OKB hastalarında bu yollar otobana dönüşmüş üzeredir. Beyin, daha fazla fikir ve tekrar ister hale gelir ve kişi, gününün büyük bir kısmını bu vesveselerle geçirir. Örneğin, 60 dakikalık bir mühletin 50 dakikasını bu fikirlerle meşgul olarak geçirebilir. Vesvesenin halk ortasındaki bir öteki boyutu da dinle ilgili vesveselerdir. Beşerler bu çeşit vesveseleri ‘üç harfliler’, ‘şeytan’, ‘cin’ yahut ‘büyü’ üzere kavramlarla ilişkilendirir. Avrupa’da da cadılarla kontaklı görülen bu çeşit inançlar, görünmeyen varlıklara atfedilen vesveseler oluyor. İnsan beyni, belirsizliğe tahammül edemeyen bir yapıya sahiptir. Açıklayamadığı bir durumu manalandırmak için, toplumdan, aileden ve dini literatürden öğrendiği bilgileri kullanarak bir tanımlama yapıyor. ‘Bana büyü yapıldı’ üzere inançlarla kendini ikna eder. Bu inanç, vakitle kişinin önemli halde etkilenmesine neden olur ve her şeyi buna yormaya başlar. Sonuç olarak, vesveseler kuşku ve obsesyonlara dönüşebilir.”
Vesvese denilince zihinsel geviş getirme de giriyor işin içine
Vesvesenin aslında insanın karar verme sistemiyle ilgili bir durum olduğunu, Obsesif Kompulsif Bozukluğun (OKB) tıpta evvelden “psikasteni” olarak isimlendirildiğini ve psikasteninin, ruhsal zayıflık yahut irade zayıflığı manasına geldiğini kaydeden Prof. Dr. Tarhan, “Kişi karar veremez; bir mevzuya noktayı koyamaz ve yeni bir fikre geçemez. Beyin bir niyet üretir, fakat olağanda bu niyet tamamlanıp bir sonrakine geçmesi gerekir. Tik bozukluklarında nasıl motor tekrarlar görülüyorsa örneğin omuz tiki yahut göz tiki üzere birebir halde OKB’de de niyet tekrarları ortaya çıkar. Kişi, bu tekrarları durdurmaya çalıştıkça daha da sıklaşır. Hatta kimi tiklerde olduğu üzere, bir tiki gidermek için yapılan hareket yeni bir tiki tetikleyebilir. OKB’nin bir boyutu, kişinin rahatsız edici, istenmeyen kanıları (obsesyonları) daima olarak tekrar etmesidir. Lakin bir de kişinin şuurlu olarak düşündüğü ve tekrar etmekten hoşlandığı fikirler vardır. Buna ‘ruminasyon’ denir, yani zihinsel geviş getirme. Vesvese denilince bu da giriyor işin içine.” dedi.
Düşünce, beynimizin ürettiği büyük bir sermayedir
Bazı insanların gerçeklerden koparak adeta hayal dünyasında yaşadıklarını lisana getiren Prof. Dr. Tarhan, “Zihinlerinde yağmurlar yağdırır, savaşlar çıkarır yahut daima tıpkı şeyleri düşünürler. Üstelik düşündükleri şeyler negatif yahut tasa verici olmayabilir, lakin bu durum onların öbür hiçbir şey yapamaz hale gelmesine neden olur. Hayal kurma süreci bir noktadan sonra şizofreni gibisi durumlara dönüşebilir. Bipolar bozukluk geliştirme riski de vardır. Zira insan fikirlerini yönetebilen bir varlıktır. Fikir, beynimizin ürettiği büyük bir sermayedir ve şayet bu sermayeyi düzgün yönetebilirsek, vesvesenin tesirinde kalmayız. Bu durumu maddi sermaye idaresine benzetebiliriz. Nasıl ki paranızı her isteyene dağıtmaz, sırf gayenize uygun yatırım yaparsanız, birebir halde fikir ve his sermayemizi de emele yönelik kullanmalıyız.” halinde konuştu.
Mükemmeliyetçi ve detaycı şahısların obsesyon ve vesveseye daha yatkın olduğunu tabir eden Prof. Dr. Tarhan, “Kişinin en çok ehemmiyet verdiği husus neyse, vesvese de ekseriyetle oradan doğar.” dedi.
Doğuştan gelen 12 farklı kişilik yapısı var
Literatürde tanımlanmış 12 farklı doğuştan gelen kişilik yapısı bulunduğunu ve bu yapılarından birinin de obsesif kişilik yapısı olduğunu söyleyen Prof. Dr. Tarhan, şöyle devam etti:
“Obsesif kişilik yapısına sahip bireyler, doğuştan mükemmeliyetçiliğe ve ayrıntıcılığa daha yatkındır. Bu özellik belirli bir hududa kadar doğal bir eğilimdir ve yeterli kullanıldığında kişiyi muvaffakiyete götürebilir. Fakat dozu kaçırıldığında, tam aksine, kişiyi zorlayan ve engelleyen bir özellik haline gelebilir. Her kişilik özelliğinden hepimizde biraz vardır. Kimi vakit hepimiz biraz kuşkucu, biraz bencil, biraz obsesif olmaya yatkınız fakat hangisini beslersek, o dengeyi bozmuş oluyoruz.”
Kişi neye ehemmiyet verirse obsesyon oradan başlıyor
Obsesyonun başlangıç basamağında, kişi hislerini hangi alana ağır biçimde yatırım yaptıysa obsesyonlar ekseriyetle o noktadan başladığını kaydeden Prof. Dr. Tarhan, “Parayı çok seviyorsa insan, parayı kaybetme endişesiyle devamlı, 60 dakikanın 50 dakikası parayla ilgili yaşıyor. Otomobil alıyor, dışarıda bir korna çalsa çabucak kapıya, pencereye koşuyor, sanki bir şey mi çarptı diye. Neye ehemmiyet verirsek obsesyon oradan başlıyor. Bunu bilmek gerekir. Paklığa kıymet veren şahıslarda bulaşma obsesyonları oluyor. Vücut sıhhatine kıymet verenlerde sıhhatle ilgili obsesyonlar oluyor.” diye konuştu.
İnsanı öbür canlılardan ayıran beyin programı; zihinselleştirme!
İnsanı öteki canlılardan ayıranın beyin programı, zihin kuramı olarak isimlendirilen bir sistem olduğunun altını çizen Prof. Dr. Tarhan, “Zihinselleştirme, yani bir şeye mana yükleme ve her şeyin manasını araştırma yetisi, insan beyninde doğal olarak bulunmaktadır. Bu durum nöropsikolojik olarak da kanıtlanmıştır. Mesela otistik çocuklarda, bilhassa yüksek seviyede otizm spektrumunda olan bireylerde, bu yeti eksik olabilir. Onlara bir objeyi işaret ettiğinizde, işaret ettiğiniz objeye değil, parmağınızın ucuna bakabilirler. Bunun nedeni, akıl yürütme ve zihinselleştirme süreçlerinde zorluk yaşamalarıdır. Meçhullüğü giderme ve mana yükleme düzenekleri tam olarak gelişmediğinden, gösterilen obje yerine işaret eden parmağa odaklanabilirler.” sözünde bulundu.
Vesvesede değerli olan kanıyı yönetmek!
Erich Fromm’un “Her unsurun bir özü vardır. O öz de manadır, manadır.” Kelamına atıfta bulunan Prof. Dr. Tarhan, “Eğer insan, yaptığı her işin mana boyutunu göz önüne alırsa, hayatına daha sağlıklı bir perspektiften bakabilir. Obsesyon yaşayan bireylerde de bu mana kaybı gözlemlenir. Vesvese de beşere has bir şey. Öbür canlılarda OKB diye, vesvese diye bir hastalık olmaz. Karnı doyunca biter. 15 saat uyurlar, 2 saat avlanırlar, 2 saat yavrularıyla ilgilenirler, o kadar. Lakin insan o denli değil, mana arıyor. Yalom’un meşhur dört temel endişesinden, anksiyetesi var insanın. Onu gidermeye çalışıyor insan. Mana arayışı, yalnızlığı gidermek, özgürlük arayışı var. Bütün bunlar beşerdeki temel dehşetler. Bunları gidermek için devamlı mana üretmeye çalışıyor. O vakit ne oluyor? Vesvese pat diye geliyor. Neye ehemmiyet verirsek oradan bizi zorluyor. Vesvesede kıymetli olan kanıyı yönetmek, fikre karşı alternatif kanılar üretebilmek.” formunda kelamlarını tamamladı.
Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı