Notlar karşısında cezalandırıcı ve suçlayıcı bir yaklaşım sergilemek yerine destekleyici olmanın ehemmiyetine dikkat çeken Uzman Klinik Psikolog İnci Nur Ülkü, “Çocukla ‘Daha uygun anlaman için nasıl bir yol izleyebiliriz?’ üzere cümlelerle yapan bir diyalog başlatabilirsiniz. Böylece çocuğunuzu yargılamak, eleştirmek yerine anladığınızı ve desteklemek istediğinizi göstermiş olursunuz.” dedi. Tatilde aile içi bağlantısı güçlendiren aktifliklerin, çocukların ilgi alanlarına yönelik aktivitelerin ve öğrenme sürecini destekleyen faaliyetlerin yapılabileceğini aktaran Uzman Klinik Psikolog İnci Nur Ülkü ayrıyeten, uyku tertibi ve ekran müddeti üzere hususlarda esneklik sağlarken sonların korunması gerektiği vurgulandı ve bilhassa DEHB’li çocukların tertipli bir programa gereksinim duyduklarını hatırlattı.
Üsküdar Üniversitesi NPİSTANBUL Hastanesi Uzman Klinik Psikolog İnci Nur Ülkü, 2024-2025 eğitim-öğretim yılının birinci yarısının sona ermesiyle ebeveynlerin, çocukların notlarına yaklaşımları ve tatil boyunca verimli vakit geçirmeleri hakkında tekliflerde bulundu.
Notlara odaklanmak yerine süreci anlamaya çalışmak önemli!
Yorucu bir devrin akabinde çocuklar için dinlenme ve yenilenme vaktinin geldiğini aktaran Uzman Klinik Psikolog İnci Nur Ülkü, “Sömestr tatili, yalnızca dinlenmek için değil, tıpkı vakitte kişisel gelişim, aile içi bağları güçlendirme ve öğrenme fırsatlarını keşfetmek için de kıymetlendirilebilir.” dedi.
Bu süreçte ebeveynlerin dikkat etmesi gereken noktalara değinen Uzman Klinik Psikolog İnci Nur Ülkü “Karne devri, çocukların gayretlerinin sonuçlarını gördüğü bir vakit olsa da, sırf notlara odaklanmak yerine süreci anlamaya çalışmak daha değerlidir. Çocuğunuzun karnesi beklentilerinizin altında olabilir. Bu durumda onu yargılamak ya da cezalandırmak yerine, nedenlerini anlamaya yönelik bir yaklaşım benimseyin.” teklifinde bulundu.
Ebeveynler, notlar karşısında destekleyici ve yapan olmalı…
Çocuğun gayretlerinin aile bireyleri tarafından takdir edilmesi ve güçlü istikametlerinin ön plana çıkarılması gerektiğini tabir eden Uzman Klinik Psikolog İnci Nur Ülkü, “Karnesiyle ilgili onun fikirlerini ve hislerini tabir etmesine fırsat tanıyın.” dedi.
Çocukla konuşurken onu yargılamadan düşük notların nedenini bulmasına yardımcı olunmasının değerli olduğunu vurgulayan Uzman Klinik Psikolog İnci Nur Ülkü, kelamlarını şöyle sürdürdü:
“Matematik dersinde düşük not alan çocuğunuza ‘Türkçe notların mevzuyu anladığını gösteriyor lakin Matematik dersinde biraz zorlandığını düşünüyorum. Sen ne düşünüyorsun? Çalışma sistemini gözden geçirmek ister misin?’ diye sorabilirsiniz. ‘Daha âlâ anlaman için nasıl bir yol izleyebiliriz?’ üzere cümlelerle yapan bir diyalog başlatabilirsiniz. Böylece çocuğunuzu yargılamak, eleştirmek yerine anladığınızı ve desteklemek istediğinizi göstermiş olursunuz.
Kardeşler ya da etraftaki öbür çocuklarla kıyaslamaktan kaçının. Her çocuğun kendi suratında ve farklı alanlarda başarılı olabileceğini unutmayın.”
Uzman Klinik Psikolog İnci Nur Ülkü ayrıyeten, çocuğun başarılı olduğu alanları ödüllendirmek isteyen ebeveynlere, bu mükafatların maddi bedelinden çok, çocuğun ferdî gelişimini destekleyecek etkinliklere yönelik olmasına ihtimam göstermelerini önerdi.
Sömestr tatili, aile içi irtibat ve bağları güçlendirmek için ülkü bir fırsat
Ara tatil boyunca çocuklarla meskende öğretici faaller yapılabileceğini lisana getiren Uzman Klinik Psikolog İnci Nur Ülkü, “Evde kolay gereçlerle yapılan bilim deneyleri, çocukların öğrenmeye olan ilgisini artırabilir. Eğlenceli ve eğitici aktivitelerle öğrenme sürecini destekleyin.” dedi.
Ailece belirlenen bir saatte kitap okumanın, hem bir rutin oluşturacağına hem de okuma alışkanlığını pekiştireceğine dikkat çeken Uzman Klinik Psikolog İnci Nur Ülkü, başka tekliflerini şöyle sıraladı:
“Çocuklarla birlikte yemek yapmak, hem eğlenceli bir aktivite hem de pratik bir öğrenme fırsatıdır. Fotoğraf yapmak ya da el işi projeleri üzere faaliyetlerle çocukların yaratıcılığını geliştirebilirsiniz. Tatil boyunca çocuğunuzun eksik olduğu dersleri makul saatlerde çalışmasını teşvik edin. Çocuğunuzun ilgi alanlarına yönelik aktiviteler planlayın. Spor, sanat ya da müzik üzere alanlar, hem özgüvenlerini artırır hem de yeni maharetler kazanmalarını sağlar.
Sömestr tatili, ağır okul periyodunda ihmal edilen aile içi irtibat ve bağları güçlendirmek için ülkü bir vakittir. Çocuğunuzla açık havada vakit geçirin. Tabiat yürüyüşleri, tarihi yer seyahatleri ya da birlikte yapılacak spor aktiviteleri hem fizikî hem de duygusal olarak yarar sağlar. Sinema ve tiyatro üzere etkinlikler, çocukların yaratıcılıklarını geliştirmelerine yardımcı olabilir.”
Tatilde uyku saatleri ve ekran süresi dengeli bir halde yönetilmeli!
Tatil boyunca çocukların televizyon, tablet ve bilgisayar kullanımının artabileceği ihtarını yapan Uzman Klinik Psikolog İnci Nur Ülkü, “Ancak, bu süreyi sonlandırmak ve istikrarlı bir formda yönetmek kıymetlidir. Teknoloji kullanım mühletini çocuklarınızla birlikte belirleyin. Tatiller, çocuklar için kurallardan büsbütün uzaklaşma periyodu üzere algılanabilir. Lakin muhakkak hudutların korunması, hem çocukların itimat hissini artırır hem de tatilin daha verimli geçmesini sağlar.” dedi.
Uyku saatleri ve ekran müddeti üzere bahislerde esneklik sağlanabileceğini fakat büsbütün kuralsızlığın çocuğun günlük sistemini bozabileceğini hatırlatan Uzman Klinik Psikolog İnci Nur Ülkü, bu kuralları çocuklarla birlikte belirlemenin, onların da sürece iştirakini sağlayacağını söyledi.
DEHB’li çocuklar, nizamlı bir programa muhtaçlık duyar…
Dikkat eksikliği be hiperaktivite bozukluğu (DEHB) olan çocuklar için tatilin, rutinlerini kaybetmeleri nedeniyle zorlayıcı bir periyot olabileceğinin altını çizen Uzman Klinik Psikolog İnci Nur Ülkü, “Ancak bu süreç, onların gereksinimlerine nazaran düzenlenirse epey verimli hale getirilebilir.” dedi.
DEHB’li çocukların, nizamlı bir programa muhtaçlık duyduklarını yineleyen Uzman Klinik Psikolog İnci Nur Ülkü, kelamlarını şöyle tamamladı:
“Tatil boyunca yapacakları aktivitelerin sıralandığı bir plan oluşturabilirsiniz. Bu plan, eğlenceli ve öğretici etkinlikler ortasında istikrarlı bir geçiş sunmalı. Uzun periyodik etkinlikler yerine, daha kısa ve ilgi cazip etkinlikler tercih edilmeli. DEHB’li çocukların güçlerini atabilecekleri spor aktiviteleri yahut açık hava oyunları, hem fizikî hem de zihinsel sıhhatleri için faydalıdır.”
Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı